
The Debate Over Public Policy and the Emergence 
of Commercial Broadcasting in the 

United States, 1927-1935 

Robert W. McChesney 
University of Wisconsin-Madison 

The prevailing view regarding the emergence of the 
network-dominated, advertising-supported, loosely regulated broadcasting 
system in the United States between 1920 and 1935 is largely deterministic. 
The congratulatory perspective argues that commercial broadcasting was the 
sole conceivable choice to a democratic society [1, 7, 10]. The ascendant 
critical perspective is no less deterministic; however, it regards the commercial 
broadcasting set-up as the inexorable result of a corporate capitalist political 
economy and culture [6, 11, 15, 40]. In neither perspective does the public 
have much influence over the policy formation that led to the passage of the 
Radio Act of 1927 and then the Communications Act of 1934, which remains 
the reigning statute for communications regulation. In the congratulatory view 
the very notion of public participation is uninteresting, as the U.S. 
automatically adopted the best possible system. In the critical view, the public 
was apathetic and/or ignorant, although critical scholars acknowledge that the 
public's satisfication with commercial entertainment programming undermined 
any possibility that it might have coalesced into any meaningful opposition to 
the emerging order in the 1920s or 1930s. 

This paper argues that both of the above perspectives are inaccurate] 
This paper will review the broadcast reform movement of the early 1930s 
which argued that a network-dominated, advertising-supported broadcasting 
set-up was inimical to the communication requirements of a democratic 
society. This movement struggled against great odds to have legislation passed 
which would have assisted in the creation of a significant non-profit and 
non-commercial broadcasting sector. Although quickly forgotten once the 
movement disintegrated in the middle 1930s, the reformers left an important 
legacy. While the economic, cultural and regulatory roots of commercial 
broadcasting may be traced to the early 1920s and points earlier, the 
economic, political, and ideological consolidation of the commercial 

tThis paper is a partial abstract of a book-length manuscript. Notes will be indicative, not 
exhaustive, and will only refer to accessible secondary sources. For thorough treatments with 
citations to primary sources see [16-25]. 

BUSINESS AND ECONOMIC HISTORY, Second Series, Volume Twenty-one, 1992. 
Copyright (c) 1992 by the Business History Conference. ISSN 0849-6825. 

171 



172 

broadcasting set-up would not be completed until various points in the 1930s. 
And, as will be seen, the path to consolidation for the commercial 
broadcasters was fraught with opposition, conflict, and for a brief glimmer of 
historical time, the slight possibility of radically transcending the status quo. 
Perhaps more important, this episode points to a creative tradition with regard 
to broadcast and media policy mostly overlooked in the scholarship 
heretofore, and a tradition that society may draw from as it grapples with 
communication policy issues in the future. 

U.S. broadcasting in the middle 1920s was far different from the system 
that would be entrenched only a few years later. Several hundred non-profit 
broadcasters had commenced operations in the first half of the decade, the 
majority of which were affiliated with colleges and universities, and well over 
200 of these, or approximately two-fifths of all stations, remained on the air 
in 1925. As for the ostensibly for-profit broadcasters, they were hardly 
professional broadcasters in the modern sense of the term. The majority were 
owned and operated by newspapers, department stores, power companies, and 
other private concerns, and their raison d'etre was to generate favorable 
publicity for the owner's primary enterprise, not to generate profits in their 
own right. Almost all of the scholarship has emphasized the establishment of 
the American Telephone & Telegraph Company's WEAF in 1922, with its 
formal commitment to time sales as the basis of support, as the first step in 
the inexorable march to network-dominated, advertising-supported 
broadcasting. This was certainly not how the matter was regarded at the time. 
Industry representatives like David Samoff and government officials like 
Secretary of Commerce Herbert Hoover both disparaged advertising by radio 
and suggested that the medium could best be operated on a non- commercial, 
even non-profit, basis [17]. 

The two major networks, the National Broadcasting Company (NBC) 
and the Columbia Broadcasting System (CBS), were established in 1926 and 
1927 respectively and they did not have much of an impact until after the 
passage of the Radio Act of 1927. Throughout the late 1920s, NBC presented 
itself as a public service corporation rather than a traditional for-profit 
corporation, which would only sell that advertising that was necessary to 
subsidize high quality, non-commercial fare [2]. Indeed, as late as 1927 the 
American Newspaper Publishers Association [37, p. 285] assured its 
membership that "fortunately, direct advertising by radio is well-nigh an 
impossibility." 

The Radio Act of 1927 was emergency legislation, hurriedly passed 
in February after a Federal judge had ruled the Department of Commerce's 
licensing of stations unconstitutional in 1926. With any effort at regulation 
discontinued, the ether had become a mass of chaos; 200 new broadcasters 
immediately commenced operations, the total wattage increased by nearly 75 
percent, and few stations respected the frequencies occupied by other 
broadcasters. The committee deliberations and floor debate concerning the 
Radio Act of 1927 were what one might expect for emergency legislation; 
there was almost no discussion of the meaning of the legislation for the type 
of broadcast system to be created [3]. 



173 

The Radio Act of 1927 established the FRC on a one-year basis to 
allocate broadcast licenses and to bring order to the airwaves by reducing the 
total number of stations. The only directlye that the law gave the FRC as it 
made its determinations as to which applicants would get preference for the 
scarce channels was that the FRC should favor those station applicants that 
best served the "public interest, convenience or necessity." During the FRC's 
first year budgetary problems and the death of two members prevented it 
from taking any significant actions to reduce the number of stations. Congress 
renewed the FRC in 1928 for a year and then in 1929 indeœmitely. When 
Congress conducted committee hearings on whether to extend the FRC in 
early 1928 and again in early 1929, the FRC members were questioned about 
the unchecked and stunningly rapid emergence of network broadcasting over 
the previous two years as well as the noticeable decrease in the number of 
non-profit broadcasters. "The great feeling about radio in this country," 
commented Senator C. C. Dill [43, p. 24], Democrat of Washington and one 
of the authors of the Radio Act of 1927, "is that it will be monopolized by the 
few wealthy interests." In this spirit, in 1928 Congress passed the Davis 
Amendment which required the FRC to make a general reallocation of the 
entire spectrum in order to provide more stations to the under-represented 
southern and western regions of the nation. 

It was the resulting reallocation, which was mandated by the FRC in 
late 1928 in the form of General Order 40, and a number of follow-up 
directives, that established the framework for modern U.S. broadcasting. The 
FRC worked very dosely with engineers and executives from NBC and CBS 
as. it determined its plan; the public, non-profit broadcasters and even 
Congress were mostly oblivious to these unpublicized sessions [14, 17]. In 
August 1928 the FRC announced its reallocation plan. Forty of the 90 
available channels were set aside to be 50,000 watt dear channels which would 
have only one occupant nationally. The other 50 channels would house the 
remaining 600 or so broadcasters. The FRC would have the various 
applicants for a particular frequency share its usage and allocate the majority 
of the hours to the station it deemed most worthy. In the long run, the 
station accorded the fewest hours on a shared channel often found it very 
difficult to stay on the air. Without the FRC having to actually turn down the 
license renewal applications of very many broadcasters, there were 100 fewer 
stations on the air by the autumn of 1929 [36, 65]. 

The networks were the big winners. Whereas in 1927 NBC had 28 
afœdiates and CBS had 16 for a combined 6.4 percent of the broadcast stations, 
within four years they combined to account for 30 percent of the stations. 
And this, alone, vastly understates their new role as all but three of the 40 
clear channel stations were owned by or affiliated with one of the two 
networks. Indeed, when the number of hours broadcast and the level of 
power are factored into the equation, NBC and CBS accounted for nearly 70 
percent of American broadcasting by 1931 [27; 38; 41]. Commercial 
advertising, which barely existed on a national level prior to 1928, grew by 
leaps and bounds to an annual total of 72 million dollars by 1934. The 
growth of the networks and the emergence of commercial advertising, though 
distinct, were mutually reinforcing. One study has found that 80 percent of 



174 

radio advertising revenues in 1929 went to 20 percent of the stations, all 
network owned or affiliated [11, p. 52]. One commentator [45] noted in 1930 
that, "Nothing in American history has paralleled this mushroom growth." 
This point has become a staple insight among broadcast historians [3, 39]. 

The other side of the coin, however, was reflected in the equally 
dramatic decline in non-profit and non-commercial broadcasting. Non-profit 
broadcasters found themselves in a "vicious cycle" where the FRC, noting the 
non-profit broadcasters' lack of financial and technological prowess, lowered 
their hours and power to the advantage of well-capitalized private 
broadcasters, and thus made it that much more difficult for the non-profit 
broadcasters to generate the funds to become successful. The number of 
stations affiliated with colleges and universities declined from 95 in 1927 to 
less than half that figure by 1930, while the total number of non-profit 
broadcasters declined from some 200 in 1927 to less than a third that total in 

1934. Moreover, almost all of these stations operated with low power on 
shared frequencies. By 1934 non-profit broadcasting accounted for only 2 
percent of total U.S. broadcast time. For most Americans, it effectively did 
not exist. 

The FRC defended the reallocation in its Third Annual Report. It 
equated capitalist broadcasters with "general public service" broadcasters since, 
in their quest for profit, they would be motivated to provide whatever 
programming the market desired. In contrast, those stations that did not 
operate for profit and that did not derive their revenues from the sale of 
advertising were termed by the FRC as "propaganda" stations since, according 
to the FRC, these stations were more interested in spreading their particular 
viewpoint than in satisfying audience needs. Hence the FRC argued that it 
had to favor the capitalist broadcasters since there were not enough stations 
to satisfy all the "propaganda" groups. These groups would have to learn to 
work through the auspices of the commercial broadcasters [8]. 

It was in the aftermath of General Order 40, as the contours of modern 
U.S. broadcasting fell into place with astonishing speed, that there developed, 
for the first time, a coherent and unrepentant opposition to the emerging 
capitalist domination of the airwaves. The primary elements of this movement 
for broadcast reform came from the ranks of the displaced and harassed 
non-profit broadcasters, particularly those affdiated with colleges and 
universities. To many educators [35, p. 16], their stations were being left 
"unprotected" by the FRC as they were "attacked constantly by commercial 
broadcasters." Nine major national educational organizations formed the 
National Committee on Education by Radio in 1930 to advance the cause of 
broadcast reform and non-profit radio broadcasting among educators and on 
Capitol Hill. The NCER's director, Joy Elmer Morgan, was a Midwest 
populist who had cut his teeth in the public utilities movement of the 
progressive era. He regarded concentrated corporate control of radio as a 
direct threat to the survival of democracy in the U.S. 

Nor was the NCER alone in its campaign to recast U.S. broadcasting. 
Several other non-profit broadcasters that found little support from the FRC 
as commercial broadcasters attempted to usurp shared channels became active 
in the fight for broadcast reform. The two most active of these were the 



175 

Chicago Federation of Labor (CFL) which maintained the only labor station 
in the nation, WCFL of Chicago [21], and the Paulist Fathers religious order 
of New York, which operated WLWL, the only Catholic station in the 
northeast United States. Both of these stations began in the mid 1920s with 
tremendous aspirations for public service; by the end of the decade, following 
General Order 40, they were both struggling for survival as the FRC assigned 
most of the hours they had previously been occupying to affiliates of NBC and 
CBS respectively. In the early 1930s both WCFL and WLWL, after continued 
frustration before the FRC, would lead efforts to enact reform legislation [9, 
24]. The director of WCFL, Edward Nockels, would also represent the 
American Federation of Labor on broadcast legislation on Capitol Hill in the 
early 1930s. After General Order 40, Nockels [31, p. 13] stated that "all of the 
90 channels for radio broadcasting" had been "given to capital and its friends 
and not even one channel to the millions that toil." Nockels [32, p. 414] 
argued that the "whoever controls radio broadcasting in the future will 
eventually control the nation." 

In addition to displaced non-profit broadcasters, some elements of the 
newspaper industry agitated for restrictions on the commercialization of the 
ether, particularly since this was regarded as a prime reason for the economic 
woes of the print media in the depths of the Great Depression. The most 
active daily newspaper publisher in the fight to reform broadcasting was H. 
O. Davis [5, p. 44], owner of California's Ventura Free Press, who published 
two books critical of the status quo, promoted reform ideas before the ANPA, 
and even hired a full-time Washington D.C. lobbyist to work on behalf of 
broadcast reform throughout the early 1930s. Davis's efforts notwithstanding, 
an alarmed commercial broadcasting industry was able to defuse any threat 
to their control that might be brought by the newspaper industry in short 
order; indeed, by 1932 or 1933 Davis had been effectively marginalized and 
the major newspapers had become allies of the commercial broadcasters in 
their efforts to thwart the opposition movement. This was a fundamental 
blow for the broadcast reform movement, as it needed extensive and 
sympathetic treatment from the press in order to generate public recognition 
of and support for the reform cause. Such coverage was not forthcoming. 

The opposition to the status quo was also joined by many civic groups 
that had no particular material stake in the outcome of the fight. The most 
important of these was the American Civil Liberties Union (^CLU) which by 
1933 regarded the commercial set-up as the enemy of free speech and lobbied 
for structural reform for most of the decade [20, 23]. The response of the 
ACLU to the emergence of the status quo mirrored the broader response of 
the U.S. intelligentsia to network, commercial broadcasting, which was almost 
entirely negative[16]. The NCER's Morgan [28, p. 82] was not far from the 
truth when he stated in 1933 that it was impossible to find any intellectual in 
favor of the status quo, unless that intellectual was receiving money or airtime 
from a commercial broadcaster. 

Among the various elements of the broadcast reform movement there 
were three themes that underscored virtually criticism of the status quo. First, 
the reformers argued that the airwaves should be regarded as a public 
resource and broadcasting as a public utility. By this reasoning, reformers 



176 

argued that turning broadcasting over to a relative handful of private 
broadcasters so that they could satisfy selfish goals was a scandalous misuse 
of a public resource. Moreover, the policy by which the FRC had established 
the existing system had been entirely outside of public view; even Congress 
seemed largely oblivious to what had taken place. Hence the public had yet 
to exercise its right and duty to determine broadcast policy. Second, the 
reformers argued that a network-dominated, for-profit, advertising-supported 
broadcast system would invariably shade its programming to defend the status 
quo and that it would never give fair play to unpopular or radical opinions. 
It would be difficult to overemphasize how much of the reform movement's 
critique revolved around this argument. Third, the reformers criticized the 
nature of broadcast advertising and the limitations of advertising-subsidized 
programming, particularly in regard to the lack of cultural, educational, and 
public affairs programming which the system seemed capable of profitably 
generating. Some of this criticism had a distinctly elitist tone, which 
undermined the ability of the reformers to generate popular support for 
reform. Moreover, the broadcast reform movement was insistent in its belief 
that increased regulation of the existing system could not produce the desired 
social results; only a structural change in ownership and support could 
produce results appreciably different from the commercial system. 

Armed with this critique and perspective, the broadcast reform 
movement advocated three major plans to recreate U.S. broadcasting. One 
plan was to have the government set aside a fixed percentage of the channels, 
generally either 15 or 25 percent, for the exclusive use of non-profit 
broadcasters. The second plan was to have Congress authorize an extensive 
and independent study of broadcasting with the aim of providing for an 
entirely new broadcast system. To the reformers, it was axiomatic that any 
independent study of broadcasting would resolve to alter the status quo. The 
third plan, only formally offered in 1935 once the system was beyond 
challenge, was to have the government establish a series of non-profit and 
non-commercial stations on a local, regional, and national basis that would be 
subsidized through taxes and operated by a congressionally approved board 
of directors of prominent citizens. The government stations would 
supplement, not replace, the existing commercial networks. 

One basic and overriding problem plagued the broadcast reform 
movement throughout its existence: how to subsidize high-quality, non-profit 
broadcasting. Having the government play a role, as was done in most other 
nations, was a touchy subject in U.S. politics. Some elements of the broadcast 
reform movement, like the ACLU, were more than a little skeptical toward 
granting the government a larger role in communications. Even those 
elements of the reform movement, like the NCER, that did not share the 
ACLU's innate skepticism toward the state, only began lobbying for a 
state-subsidized system years after most of their leaders, including Morgan, 
had gone on record in favor of a government network as the only viable 
alternative to the status quo. There was a general belief among the reformers 
in the early 1930s that the public would not accept government-controlled 
broadcasting. The only real alternative to having the government play a larger 
role was having advertising subsidize non-profit broadcasting. This idea was 



177 

anathema to the NCER, the ACLU, and much of the broadcast reform 
movement, which regarded advertising as every bit as bad as network 
domination. 

Yet, even if minuscule and unsympathetic press coverage, elitism, and 
the inability to agree upon a satisfactory alternative model had not hampered 
the reform movement, the extraordinary power of the radio lobby -- NBC, 
CBS, and the National Association of Broadcasters (NAB) -- may well have 
decimated the reform cause in any case. In addition to the usual political clout 
that accompanies wealth, the radio lobby had even greater leverage over 
publicity-conscious politicians due to its control of the airwaves. This point 
was not lost on either the commercial broadcasters or the reform movement. 

In addition, the commercial broadcasters spared no expense in the early 1930s 
in a public relations campaign to establish the status quo as the only innately 
"American" and only truly "democratic" method for organizing broadcasting 
services [29, 30]. 

The campaign to restructure U.S. broadcasting experienced two distinct 
phases. The first stage, from 1930 until President Herbert Hoover left office 
in the spring of 1933, was clearly the high water mark for popular and 
congressional discontent with U.S. broadcasting, far surpassing anything that 
would develop in subsequent years. WCFL's Nockels [33, p. 2] estimated that 
70 percent of the Senate and 80 percent of the House supported legislation 
that would have set aside channels for non-profit broadcasters, whereas the 
NAB warned its membership that the broadcast reformers had received 
pledges of support from fully 90 percent of the members of Congress. 
Nevertheless, reform legislation failed to get through Congress during this 
period for two reasons. First, this was the trough of the Great Depression 
and the preponderance of Congressional activity was dedicated to legislation 
regarding economic recovery. Second, while there was considerable support 
for reform among the rank and file members of Congress, the relevant 
committee leaders were nearly unanimous in their support for the status quo. 
"If it were not for a little group of reactionary leaders in both branches of 
Congress," an incensed Nockels [33, p. 2] observed in 1931, reform "legislation 
would have been passed by this time." And, indeed, when the Senate 
eventually passed a rider to a bill in 1931 that would have established a 
national, non-profit labor network, the congressional leaders were able to have 
the bill tabled at the end of the session. 

The second stage, which lasted from March 1933 until the 
Communications Act of 1934 was signed into law in June, was the decisive 
period. By 1933 the broadcasting industry had largely stabilized after the 
shakeup following General Order 40. The commercial broadcasters 
determined that the time was ripe to have permanent legislation regarding 
broadcasting passed which would eliminate the annual forum on Capitol Hill 
for "attacks by unfriendly groups" and "speed up the movement toward a more 
thoroughly stabilized broadcasting industry [42, p. 5]." 

The broadcast reform movement was initially encouraged by the 
change in administrations and hoped that President Roosevelt would assist 
their cause. Indeed, there was considerable reason for optimism as many key 
members of the New Deal were outspoken critics of commercial broadcasting 



178 

and advocates of sweeping reform. Moreover, one of Roosevelt's closest 
political and personal friends, Ambassador to Mexico Josephus Daniels, was 
an unabashed proponent of completely nationalized broadcasting [17, 22]. 
Nonetheless, Roosevelt elected not to take a public position on the broadcast 
debate while his aides worked behind the scenes to assist the commercial 

broadcasters with their legislative agenda. Clearly Roosevelt was in no mood 
to take on an uphill fight against a powerful and entrenched communications 
industry, particularly when he enjoyed less than perfect relations with the 
nation's largely Republican newspaper industry. As even Daniels advised 
him, he had more important battles to fight. In early 1934 Roosevelt formally 
endorsed legislation in which all communications regulation would be housed 
under one administrative agency, to the approval of the commercial 
broadcasters. Legislation to that effect, which would reinstate the Radio Act 
of 1927 and replace the FRC with a new Federal Communications Commission 
(FCC) was introduced in both the House and Senate. 

The strategy of the industry and the bill's sponsors was to rush the 
proposed legislation through committee hearings and have it brought to the 
floors of the House and Senate for a vote as quickly as possible. The Senate 
sponsors hoped to stem any potential opposition to the proposed legislation 
by having the bill authorize the new FCC to make a thorough study of 
communications and report back with any suggestions for reform legislation 
the following year. The bill's sponsors did not even intend to permit 
broadcasting to be discussed during the upcoming committee hearings on the 
legislation, since the unresolved broadcasting issues would now be taken up 
by the new FCC. 

While some elements of the broadcast reform movement had become 

demoralized and had given up any hope for immediate action by Congress, the 
Paulist Fathers' John B. Harney submitted an amendment to the Dill 
communications bill during the committee hearings which would have required 
the new FCC to set aside 25 percent of the channels for the use of non-profit 
broadcasters. While the committee voted against the Harney proposal, 
Senators Robert Wagner, Democrat of New York, and Henry Hatfield, 
Republican of West Virginia, agreed to introduce the amendment on the floor 
of the Senate. Father Harney and the Paulists engaged in a whirlwind 
campaign to generate support for the measure, particularly from Catholic 
organizations and parishes around the nation. Within a few weeks the Paulists 
had over 60,000 signatures on petitions supporting the measure and had the 
active support of Edward Nockels and a portion of the labor movement [26]. 
They also found a surprisingly receptive audience in Congress. 

The radio lobby attacked the Wagner-Hatfield amendment in late April 
and early May as if, as an NAB representative later explained, its passage 
"obviously would have destroyed the whole structure of broadcasting in 
America [4, p. 618]." The amendment was defeated on the Senate floor on 
May 15 by a vote of 42-23 and the Senate then approved Dill's communication 
bill by a voice vote. In the House a similar bill passed without any discussion 
of reform. The bills then went to conference where the differences were 
ironed out. After the conference made its revisions, Senator Dill would 
telephone the NAB's chief lobbyist and inform him, "We have been very 



179 

generous to you fellows." Bellows would later comment: "When we read it, 
we found that every major point we had asked for was there [4, p. 618]." 
President Roosevelt signed the Communications Act of 1934 into law on June 
18. 

With the passage of the Communications Act of 1934 Congress 
effectively removed itself from substantive broadcast policy issues for the 
balance of the century. The FCC made it dear that it would regard the status 
quo as the officially authorized broadcasting system henceforth until notified 
otherwise by congressional statute. Congress showed no interest in reopening 
the political can of worms represented by broadcast regulation after the 
passage of the Communications Act of 1934 and the broadcast reform 
movement quickly unraveled. 

In the second half of the decade, with the thorough economic and 
political consolidation of the industry, the commercial broadcasters strove for 
ideological closure. In this campaign they triumphantly located commerdal 
broadcasting next to the newspaper industry as an icon of American freedom 
and culture and removed it from critical contemplation. The broadcast reform 
movement was correspondingly written out of the dominant perspective on the 
development of U.S. broadcasting, and the conflict of the early 1930s was 
erased from the historical memory. "Our American system of broadcasting," 
president David Sarnoff [cited in 12, p. 21] informed a nationwide audience 
over NBC in 1938, 

is what it is because it operates in the American democracy. It 
is a free system because this is a free country. It is privately 
owned because private ownership is one of our national 
doctrines. It is privately supported, through commerdal 
sponsorship of a portion of its program hours, and at no cost to 
the listener, because ours is a free economic system. No special 
laws had to be passed to bring these things about. They were 
already implidt in the American system, ready and waiting for 
broadcasting when it came. 

The implications of this logic were not always left unspoken. "He who attacks 
the fundamentals of the American system" of broadcasting, CBS president 
Paley [34, p. 6] informed an audience in 1937, "attacks democracy itself." 

By the end of the decade, and thereafter, the notion that the American 
people had a right to determine whatever broadcast system they deemed 
superior for society was effectively dead; the issue had become off-limits as a 
legitimate political issue. By 1945 Paul Lazarsfeld [13, p. 89] would conclude 
his study of broadcasting by observing that the American people seemed to 
approve of the private and commercial basis of the industry. "People have 
little information on the subject," he noted, "they have obviously given it little 
thought." 

The purpose of this paper has been to document that there has been 
a debate over the private, for-profit and commercial basis of the U.S. 
broadcasting system in the twentieth century. The evidence indicates that the 
U.S. system did not emerge as the result of a consensus but, rather, as a result 
of conflict in which there were clear winners and losers. Because much of 

U.S. broadcasting history has underemphasized this opposition, it has had the 



180 

earmarks of a "history written by its victors." Even the otherwise outstanding 
critical scholarship, what with its emphasis on the period preceding 1927, 
seemingly has accepted the notion that the American people went along willy- 
nilly with the establishment of the status quo. At the same time, however, the 
efforts of the reformers to open up debate over media policy was crushed by 
the steamroller might of the broadcasters and their allies in Washington, D.C. 
Finally, to the extent that the reformers' concerns about oligopolistic and 
commercial control of the media ring true today, this episode points to a 
previously unrecognized radical and democratic strain of U.S. media criticism 
which may assist the citizenry in policy formation in the years to come. 

References 

1. Gleason L. Archer, Big Business and Radio (New York, 1939). 
2. Merlin H. Aylesworth, "adio's Accomplishment,' Century 118 (June 1929), 214-21. 
3. Erik Barnouw, A Tower in Babel (New York, 1966). 
4. Henry A. Bellows, "Report of the Legislative Committee,' NAB Reports, November 15,1934, 

618. 

5. H.O. Davis, Empire of the Air (Ventura, Ca., 1932). 
6. Susan J. Douglas, Inventing American Broadcasting, 1899-1922 (Baltimore, 1987). 
7. Walter B. Emery, Broadcasting & Government: Responsibilities and Regulations (East 

Lansing, Mich., 1961). 
8. Federal Radio Commission, Third Annual Report of the Federal Radio Commission to the 

Congress of the United States (Washington, D.C., 1929). 
9. Nathan Godfried, q•ne Origins of Labor Radio: WCFL, the 'Voice of Labor', • Historical 

Journal of Film, Radio and Television 7 (1987), 143-159. 
10. Sydney Head, Broadcasting in America (Boston, 1956). 
11. Michele Hilmes, Hollywood and Broadcasting: From Radio to Cable (Urbana, II., 1990). 
12. win Their Own Behalf, • Education by Radio, June-July 1938, 21. 
13. Paul Lazarsfeld, The People Look at Radio (Chapel Hill, 1946). 
14. David R_ Mackey, •The National Association of Broadcasters -- Its First Twenty Years,' 

Ph.D. dissertation, Northwestern University, 1956. 
15. Mary S. Mander, •The Public Debate About Broadcasting in the Twenties: An Interpretive 

History,' Journal of Broadcasting 25 (Spring 1984), 167-185. 
16. Robert W. McChesney, 'An Almost Incredible Absurdity for a Democracy,' Journal of 
Communication Inquiry 15 (Winter 1991), 89-114. 
17. , The Battle for the Control of U.S. Broadcasting, 1930-1935 (New York, 1993). 

18. , q•ne Battle for the U.S. Airwaves, 1928-1935," Journal of Communication 40 

(Autumn 1990), 29-57. 
19. , "nflict, Not Consensus: The Debate Over Broadcast Communication Policy, 

1930-1935,' in William S. Solomon and Robert W. McChesney, eds. New Perspectives in 
U.S. Communication History, (Minneapolis, 1993). 

20. , 'Constant Retreat: The American Civil Liberties Union and the Debate Over 
the Meaning of Free Speech for Radio Broadcasting in the 1930s,'in Stephen A. Smith, ed. 
Free Speech Yearbook, Volume 26 (Carbondale, 1988), 40-59. 

21. , 'rusade Against Mammon: Father Harney, WLWL, and the Debate Over 
Radio in the 1930s,' Journalism History 14 (Winter 1987), 118-130. 



181 

22. , "Franklin Roosevelt, His Administration, and the Communications Act of 

1934, • ,4merican Journalism 5 (1988), 204-230. 
23. __, "Free Speech and Democracy:. Louis G. Caldwell, the Annerican Bar 

Association, and the Debate Over the Free Speech Implications of Broadcast Regulation, 
1928-1938, • The ,4merican Journal of Legal History 35 (October 1991), 351-392. 

24. , "Labor and the Marketplace of Ideas: WCFL and the Battle for Labor Radio 
Broadcasting, 1928-1934," Journalism Monographs, forthcoming. 

25. __, "Press-Radio Relations and the Emergence of Network, Commercial 
Broadcasting in the United States, 1930- 1935," Historical Journal of Film, Radio and 
Television 11 (1991), 41-57. 

26. James McVann, The Paulists, 1858-1970 (New York, 1983). 
27. "The Menace of Radio Monopoly," Education by Radio, March 26, 1931, 27. 
28. Joy Elmer Morgan, "The New American Plan for Radio, • in Bower Aly and Gerald T. 

Shively, eds•4 Debate Handbook on Radio Control and Operation, (Columbia, Mo., 1933). 
29. National Association of Broadcasters, Broadcasting in the United States (Washington D.C., 

1933). 
30. National Broadcasting Company, Broadcasting, Volumes I-IV (New York, 1935). 
31. Edward N. Nockels, Public Interest, Convenience and Necessity and the Last of the Public 

Domain (Washington D.C., 1936). 
32. , •The Voice of Labor,"•lmerican Federationist 37 (April 1930). 
33. , "bor's Rights on the Air,' Federation News February 7, 1931, 2. 
34. William S. Paley, "The Viewpoint of the Radio Industry," in C. S. Marsh, ed., Educational 

Broadcasting 1937 (Chicago, 1937). 
35. Armstrong Perry, "The College Station and the Federal Radio Commission,"in Josephine 

H. MacLatchy, ed. Education on the Air: Second Yearbook of the Institute of Education by 
Radio, (Columbus, 1931). 

36. Lucas A. Powe, Jr., American Broadcasting and the First Amendment (Berkeley, 1987). 
37. NReport of the Committee on Radio,"American Newspaper Publishers Bulletin, No. 5374, 

May 5, 1927, 285. 
38. Thomas Porter Robinson, Radio Networks and the Federal Government (New York, 1943). 
39. Philip T. Rosen, The Modern Stentors: Radio Broadcasting and the Federal Government, 

1920-1934 (Westport, Conn., 1980). 
40. James Schwoch, The American Radio Industry and Its Latin American Activities, 1900-1939 

(Urbana, II., 1990). 
41. Christopher H. Sterling, Electronic Media: A Guide to Trends in Broadcasting and Newer 

Technologies 1920-1983 (New York, 1984). 
42. Sol Taishoff, "'War Plans' Laid to Protect Broadcasting,' March 1, 1933, 5. 
43. U.S. Senate, 70th Cong., 2nd Sess., Hearings Before the Committee on Interstate Commerce 

on S. 4937 (Washington D.C., 1929). 
44. Ventura Free Press, American Broadcasting (Ventura, Ca., 1933). 
45. Henry Volkening, NAbuses of Radio Broadcasting, N Current History (December 1930), 

396-400. 


